Syksyn 2020 virkistystoiminta:

Yhdistyksen tehtävänä on mahdollistaa myös pieni irtiotto arjesta.  Päivitämme sivuillemme pian syksyn ohjelmaa. Tervetuloa mukaan!


Perjantain Kulttuuritreffit 4.9.2020 klo 13-15.30

Lähdetään yhdessä tutustumaan Jyväskylän taidemuseo Holvin kesänäyttelyihin ja vaihtamaan kuulumisia kahvittelujen merkeissä. Taidetta tutkimalla voimme hetkeksi irrottautua huoliajatuksista ja virkistäytyä kahvikupposen äärellä. Pääsemme tutustumaan omatoimisesti Pekka Luukkolan Maiseman aika – Sense of Time näyttelyyn, sekä Moritz Müllerin ”Starlight”  valokuvanäyttelyyn ja Mahdollisuuksia – nuorten taiteilijoiden ympäristöteemaiseen tilataideteokseen. Lisätietoja näyttelyistä: https://www.jyvaskyla.fi/taidemuseo/nayttelyt-ja-tapahtumat/vaihtuvat-nayttelyt.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset 3.9. mennessä: [email protected], 050 538 7633. Otamme vastaan toiveita ja ideoita syksyn 2020 Perjantain Kulttuuritreffien ja muun toiminnan osalta. 


PALAUDU PAREMMIN JA VÄHENNÄ STRESSIÄ – Rentoutusta ja hyvinvointia la 19.9. klo 9.30-12

Puistokadun päiväkotikoulun Lystilä-salissa
Aamupäivän ohjelmassa valmennuksellinen luento ja kokemuksellisia harjoituksia, sekä pientä purtavaa. Saat tietoa, miten palaudut paremmin arjessasi käytännön keinoin. Tehostamalla palautumistasi lisäät energisyyttäsi sekä ajattelusi on selkeämpää ja kirkkaampaa. Opit miten voit itse vaikuttaa ylivire- tai aliviretilaan ja omaan tunne- ja stressinsäätelyysi. Kokeilemme helppoja, palauttavia ja tutkittuun tietoon perustuvia harjoituksia, jolla saat kehosi taas tasapainoon. Harjoitukset ovat mindfulness-, hengitys- ja rentoutumisharjoituksia. Saat ohjeet mukaan harjoituksiin, joten voit jatkaa harjoittelua, vaikka työpaikalla tai kotona. Päivän meille ohjaa hyvinvointivalmentaja Essi Määttä.
Lisätietoja Essistä löydät hänen yrityksensä kotisivuilta: https://essimaatta.com/. Noudatamme turvavälejä ja hyvää käsihygieniaa. Tulethan vain terveenä. Omavastuu 5€. Kurssikoko: vähintään 8hlö:ä ja enintään 20:hlö:ä.

Ilmoittautumiset pe 11.9 mennessä Suville: [email protected] tai p.050 538 7633.


ILONAN PÄIVÄN KAHVITUS
Pe 9.10. klo 13-15
Kansallista Mielenterveysomaisten päivää vietetään Ilonan päivänä 9.10. Tule juhlistamaan kanssamme päivää toimistollemme Tapionkadulle. Kakkukahvit ja pientä ohjelmaa. Kaikille avoin tapahtuma. Mikäli muutoksia koronatilanteessa, tilaisuus voidaan järjestää etäyhteydellä. Ilmoittautumiset toivotaan 2.10. mennessä: [email protected]


Joulujuhlasta ja myöhemmin järjestettävästä toiminnastamme lisätietoja seuraavassa jäsenkirjeessä.


Syksyn 2020 tiedollinentoiminta:

Järjestämme erilaisia tiedollisia iltoja mielenterveydestä ja omaisten elämää koskettavista aiheista. Jos sinulla on ehdotuksia iltojen aiheeksi, olethan yhteydessä työntekijöihimme.  Tervetuloa mukaan!

Syksyn 2020 aikana yhdistyksemme tiedolliset illat toteutetaan verkossa, jolloin voit osallistua turvallisesti kotoa käsin. Jos tarvitset apua Zoomin -käyttöön liittyen, opastamme mielellämme. Käyttäessäsi älypuhelinta, lataathan appsin etukäteen.
Ilmoittautumiset ja lisätietoja: [email protected]


NARSISMI LÄHISUHTEESSA
– miten se ilmenee ja miten kokemuksista voi eheytyä
to 24.9.2020 klo 17.30-18.30
Narsismi on ilmiönä raskas ja aiheuttaa usein hyvin monimuotoisia ongelmia niin narsistille itselle, kuin hänen läheisilleen. Luento kertoo selkeästi siitä mitä narsismi on ja mitä se ei ole. Luento antaa tietoa narsismin vaikutuksista lähisuhteisiin, sekä tarjoaa vertaistarinoita ja terapeuttisia välineitä vaikeista kokemuksista toipumisen avuksi. Luennoitsijana Jenni Kiviniemi, ratkaisukeskeinen terapeutti, psyk.sh ja seksuaalineuvoja. Jenni on perehtynyt työssään lähisuhdeväkivaltaa ja narsismia kokeneiden auttamiseen. Saat ilmoittautumisesi yhteydessä sähköpostiin linkin, jota klikkaamalla pääset osallistumaan. Osallistujien videokuvat ja äänet on suljettu automaattisesti. Voit osallistua myös nimimerkillä. Ilmoittautumisesi yhteydessä, voit halutessasi esittää kysymyksiä luennoitsijalle aiheesta etukäteen.


OMA HETKI
– pysähtyminen oman hyvinvoinnin äärelle
to 3.12 klo 17.00-18.30

Oman jaksamisen vaaliminen on usein haastavaa, kun moni muu asia tuntuu olevan kiireellisempi, tai merkityksellisempi. Läheisen sairastuminen voi johtaa siihen, että oman hyvinvoinnin vaaliminen jää ikään kuin ”hyllylle”, odottamaan hetkeä, jolloin aikaa olisi myös itselle. Vaikka tilanne läheisellä olisi kuinka vaikea, niin omasta jaksamisesta huolehtiminen ei ole itsekästä, vaan välttämätöntä. Oman hyvinvoinnin vaaliminen tarkoittaa muun muassa sitä, että pyrkii olemaan myötätuntoinen myös itseään kohtaan ja ottamaan huomioon jaksamisensa rajoja. Usein havahdumme vasta, kun olemme oman jaksamisen suhteen jo todella koetuksella: esimerkiksi on univaikeuksia, ärtymystä, mieliala matalalla, uupumista tai lisääntyvissä määrin fyysisiä vaivoja. Usein myötätunto itseään kohtaan on vaikeaa, mutta sitä ja muita mielen taitoja, kuten stressin tunnistamista, rajojen asettamista ja vaikeiden tunteiden hyväksymistä voi kehittää. Hyvinvoinnin lisäämisessä tutkitusti pienilläkin näkökulmien muutoksilla ja valinnoilla on vaikutusta. Webinaari sisältää palautumista ja hyvinvointia lisääviä harjoituksia niin tasaisempiin kuin haastavampiinkin elämäntilanteisiin.

Luennoitsijana toimii psykologi Merja Lappi GeroCenterin Verkosta Voimaa -hankkeesta.
Merjalla on myös oma toiminimi Hyvinvoinnin Taidot ja hän tekee työyhteisö- ja ryhmäohjauksia sekä pitää psykologin /työterveyspsykologin vastaanottoa.